Platta eller runda fästen

Hamnat i många diskutioner angående platta eller runda fästen. Jag kan bara utgå från MINA erfarenheter och sedan lyssna till mina kunder.. Så. Runda eller platta?
 
Jag föredrar helt klart runda fästen framför platta. Men jag säger inte att någon som förespråkar platta fästen har fel heller. Jag tror helt enkelt det handlar om att göra rätt - oavsett teknik. Det jag kan tycka när jag googlat runt lite, är att många som är för platta fästen drar upp nackdelar med runda fästen, som är exakt dom nackdelar jag upplever med platta? Knepigt.
 
Jag har alltid gjort runda fästen förutom på typ 3 kunder (under 10 år) som velat ha just platta. Min erfarenhet av platta fästen är att man kapslar in varenda strå för sig när man plattar till å trycker ihop fästet. Detta gör oftast att det är krångligare att få ut fästet med en tång och att man måste använda starka kemikalier i håret.
 
Att fästena blir platta och ligger jäms med huvudet är absolut ett plus. Men jag har hört av kunder som haft platta fästen att dom lätt blir obekväma, vassa och svårare att sätta upp i frisyrer. Detta har självklart lite att göra med hur pass duktig den som utfört förlängingen att göra. Så platta i all ära, men runda fästen som är rätt gjorda är små som riskorn å i princip obefintliga.
När jag gör runda fästen krävs det endast två snabba "rullningar" med fingrarna på fästet och sedan sitter det. Ditt egna hår ligger i en tunnel i fästet och gör man rätt sitter det tills håret ska tas ut. Mina kunder tappar sällan slingor och om dom gör det rör det sig om 1-3 stycken under 3-6 mån. När man sedan tar ut håret krävs endast några tryck med en vertygstång och sedan kan man lätt ta ut slingan. Brukar ta mig max 30-45 min för 100 slingor. Man drar inte av nå strån tack vare att håret ligger ihop och inte vart strå för sig. Man slipper även starka removers som torkar ut och förstör håret. Removers består till största del av acetoner och vi vet väll alla hur våra naglar blir vita av uttorkning efter att man tagit bort nagellack. Platta fästen brukar även vara svåra att återanvända då dom gärna faller isär eller blir förstörda av removern.
 
Man ska därimot veta att det är skillnad på vax och vax. Mina fästen består av finaste keratin utan lim. Har man keratinslingor i med "limvax" är det bättre att använda removers än att dra sönder håret vid uttag då fästena är hårdare är riktigt keratin å sätter sig hårdare på stråna. Vem vill egentligen ha lim i sitt hår?! Keratin är lätt gulaktigt i färgen. Transparenta vaxfästen innehåller lim eller ännu värre plast.
 
Sedan hörde jag någon som sa att det trasslar mindre och den som kom på det för gärna förklara sig. Att vissa får tovor ovanför fästena har inget att göra med om kunden har platta eller runda fästen. Det har tex att göra med att lösa, nya strån växer ut och fastnar vid raden av fästen. När det väl börjar trassla så brukar det gå fort med att fler och fler strån tovar ihop sig. Men tovor kan man få även få vid andra tillfällen. Tex om du rör dej mycket på natten och gnussar runt håret med kudden. Framförallt om håret är fuktigt i hårbotten. Har man tunnare, finare strån brukar man ha större risk för att få just små tovor mellan fästet och hårbotten. Det är alltså inte så att ett korrekt isatt hår med runda fästen "snurrar sig" å skapar tovor som en del påstår.
 
Utöver just detta ämne. Gå inte till vem som helst. En person som inte vet vad den sysslar med, som använder dåliga produkter (vaxet är lika viktigt som kvaliten på håret) och som inte gör rätt, kan förstöra ditt hår otroligt mycket. Gör man fel, oavsett teknikerna jag skrivit om ovan - så sliter det!
 
 
 
Ja, om någon tycker annorlunda så får ni gärna dela med er! Det här är som sagt vad jag tycker.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Emma Magnusson

You only live once! YOLO

RSS 2.0